Elokuun 2025 kielivinkki

Kirjoitettu: Kirjoittaja: Kommentteja: 0

Jos kuulet, että esihenkilö auttaa työntekijää asiakkaan kanssa, millainen tilannekuva mieleesi piirtyy? Kuka auttaa, ketä ja missä asiassa?

Perinteisen kieliopillisen tulkinnan mukaan tuossa tilanteessa esihenkilö ja asiakas auttavat työntekijää mutta auttamisen syystä ei ole tietoa. Sen sijaan nykyään yleisen (periaatteessa virheellisen) tulkinnan mukaan esihenkilö auttaa työntekijää asiakkaaseen liittyvässä asiassa.

Mistä tämä yleistynyt väärä tulkinta johtuu? Vastaus on jälleen kerran vanha tuttu: ulkomaankielistä, joissa auttaa-verbin yhteydessä – sen syystä kerrottaessa – käytetään usein kanssa-sanaa.

Suomen kielessä auttamisen syyn yhteydessä ei kuitenkaan tulisi käyttää kanssa-sanaa vaan inessiiviä eli sijapäätettä -ssa/-ssä (esim. ”auttaa asiakkaaseen liittyvässä asiassa”). Kanssa-sana kun on varattu kertomaan vain siitä, että auttajia on useampi kuin yksi (alun esimerkissä esihenkilö ja asiakas).

Tässä asiassa näkee ja etenkin kuulee yllättävän paljon virheitä myös suomen natiivipuhujilta. Onneksi Kieliluotsi kuitenkin auttaa (tämän kielivinkkinsä kanssa) asian ymmärtämisessä!

Avatar photo

Tietoja kirjoittajasta

Jutta Posti (FM) on haminalainen humanisti ja kielifriikki. Hän on kielipalveluja tarjoavan Kieliluotsin perustaja ja kieliasiantuntija.

Jätä vastaus, kommentti tai kysymys

Kommenttisi julkaistaan pienellä viipeellä sitten, kun se on tarkastettu ja hyväksytty. Nimi ja sähköpostiosoite ovat pakollisia tietoja. Antamasi tiedot julkaistaan kommenttisi yhteydessä sähköpostiosoitettasi lukuun ottamatta. Kieliluotsi ei luovuta sähköpostiosoitettasi muille. Tutustu tarkemmin tietosuojaselosteeseemme.